Ikea blar om til et nytt kapittel, som de skriver selv. Katalogen har vært mindre i bruk, og kundenes behov og bruk har endret seg. Neste år trykkes ikke lenger Ikea-katalogen.

Beslutningen om å ta farvel med den fysiske katalogen er emosjonell og rasjonell, skriver Ikea i en pressemelding.

De kaller 2016 katalogens høydepunkt. Den ble da distribuert i 200 millioner eksemplarer. 69 forskjellige versjoner, på 32 språk og til mer enn 50 markeder.

– En lengre diskusjon

Katalogen er gitt ut i 70 år globalt og cirka 60 ganger i Norge. De siste årene har Ikea testet ulike strategier. I noen land har katalogen blitt droppet, andre steder har den kommet ut to ganger i året og enkelte steder har distribusjonen vært som normalt en gang i året.

– Det har vært en lengre diskusjon. Man har sett at det er på tide å ta farvel. Kundene bruker nett i større grad, og det digitale innholdet øker, sier Siv Egger Westin, kommunikasjonsrådgiver i Ikea til oss.

Nettet har tatt over. Tidligere brukte folk katalogen i større grad gjennom året, ifølge Westin.

– Mange har fått den i posten hver august. Kanskje sett frem til det og så tatt den i bruk. Hvis vi ser på historien, er den et bilde av samfunnet og trender.

Den første Ikea-katalogen kom ut allerede i 1963. Foto: Geir Amundsen

– Verden går fremover

– Hvis man lurer på noe, googler man eller bruker det aktuelle firmaets nettsider, sier Trond Blindheim, dosent ved Institutt for markedsføring på Høyskolen i Kristiania.

Kostnaden for å trykke katalogen er høy, påpeker han. Også hans egen arbeidsgiver vurderer å droppe studiekatalogen. Studentene går inn på nett når de lurer på noe.

– Da kan vi bruke mer tilrettelagt informasjon. Det er lenge siden telefonkatalogen sluttet og komme. Fremskrittene skjer med syvmilsstøvler. Mange selskaper vurderer de fysiske trykksakene, sier Blindheim.

Han minner om reisekatalogene som dumpet ned i postkassen før i tiden og rutetider for når flyene gikk hele året.

– Verden går fremover. Jeg tror Ikea gjør rett i å slutte med katalogen. Å trykke dem er som å kaste penger ut av vinduene, på en fargerik måte.