– Garasjeplass var alfa og omega, sier Stig Bjørnar Bryggeså og trykker på fjernkontrollen.
En uvanlig bred leddport stiger mot himmelen. Snart åpenbarer det seg en nybygget drømmegarasje med plass til fire biler. Det er et komplett verksted også.
Ikke nok med det: På utsiden av huset står det enda en garasje med plass til enda en bil. I tillegg er det 20 kvadratmeter bodplass i andre etasje som hører til garasjen.
– Her kan gjøre som jeg vil, gliser 25-åringen.
Nylig realiserte han mange motorentusiasters drøm: En svær garasje med bolig på toppen.
130 kvadrat tumleplass
Fire-fem mil nord for Lyngdal ligger tettstedet Eiken. En verden uten bompenger og rushtrafikk. Oppe i åssiden, like bortenfor en foss og med fager utsikt over dalen, har elektriker Bryggeså skapt sitt drømmehjem.
– Det begynte med en idé om å få sin egen plass. Og da ville jeg ha god plass til å mekke bil og snøscooter, sier han.
Det får en si at han har klart det. Samlet garasjeplass er på 110 kvadratmeter, pluss bod på 20 m
Mannen har altså nesten dobbelt så stor garasje som bolig.
Dugnadsånden lever
Allerede før han dro i militæret, kjøpte Bryggeså en 2,2 mål stor utsiktstomt for 400.000 kroner. Våren 2018 begynte hammerslagene å gjalle over dalføret.
– Svogeren min og jeg begynte å støpe betongfundamentet i begynnelsen av mai. Sommeren ble brukt til å bygge, selv på søndagene. Det var mye arbeid og mange sene kvelder, sier han.
At elektrikeren tok seg av det elektriske, er neppe noe sjokk. Men han har også gjort tømrerarbeidet selv.
– I tenårene hjalp jeg onkelen min, som drev et tømrerfirma, med å bygge noen hytter. Så jeg hadde litt grunnlag, sier han.
Samme onkel står ansvarlig for tømrer- og betongarbeidet. I tillegg har familie og venner bidratt med dugnadshjelp. Blant annet har søsteren gitt tips til interiøret.
Bor i 77 kvadratmeter stort hus: Disse 11 grepene gjør boligen mest mulig praktisk
Kaller huset for garasjen
– Jeg har i praksis bygget hele huset selv, bortsett fra fire ting: Taktekking, legging av belegg på to våtrom, rørleggerarbeid og våtromskontrollen. To dager før julaften flyttet jeg inn. Så byggingen av garasjen tok syv-åtte måneder, sier sørlendingen.
– Du mener hele huset når du sier «garasjen»?
– Ja, ja. Det er jo det det er. En garasje med leilighet oppå. Garasjen var viktigst.
– Dette er motorinteressertes store, nesten klisjéfylte drøm?
– Hehe, ja. Lite å vaske på i leiligheten, og masse plass til å skru. Jeg er veldig fornøyd. Her kan jeg skru og hamre i garasjen til klokken to om natten uten at naboen ligger våken og hører på. Jeg har fått frihet her. Det føles veldig bra.
– Funkis var lettest
Den funkisinspirerte bygningen ble tegnet av en fjern slektning. Kledningen er i såkalt royalimpregnert furu. Det er trevirke kokt i linolje, som knapt trenger vedlikehold og som vil få en fin gråfarge om noen år. For å få et visuelt brudd til treverket, har Bryggeså brukt mørke steinplater på en del av fasaden.
– Grunnen til at det ble funkisaktig, er at det er veldig enkelt å bygge. I tillegg får du store rom med mye gratis takhøyde, sier han.
– 70 kvadratmeter er mer enn nok plass til å bo både én og to. Det hadde ikke vært noe problem for en liten familie å bo her, sier Bryggeså.
Tine Anita Jensen bor i en 22 kvm stor enebolig: – Jeg er en elendig husmor. Da er det greit at husvasken tar ti minutter.
Rimelig løsning
Dyrt var det ikke. Bryggeså er selv elektriker, så det utlegget slapp han. At han jobber i et firma som tilbyr det meste av tekniske løsninger for hus, betydde gode avtaler på det han måtte kjøpe inn.
– Oppføringen av selve garasjen kom på en million, sier han.
Hele eiendommen, inkludert kjøp av 2,2 mål tomt, grunnarbeid og det fiks ferdige huset, kom på rundt 1,65 millioner. Det samme som en knøttliten hybel i Oslo.
– Hva var alternativet, for omtrent samme kostnad?
– Jeg kunne fått et åttitallshus som ville trengt en million i oppgradering og som kanskje ikke ville hatt garasje. Markedet her i området er lite. Det er vanskelig å få tak i noe attraktivt, forteller han.
Halvannet år etter innflytting er det ingenting han ikke er fornøyd med.
– Jeg er stolt over å ha gjort det selv. Og jeg føler at sluttresultatet ble bra, selv om jeg ikke er fagmann innen tømring, sier han.