På veggen i stuen hos Silje Hermansen henger kunstverkene «Komposisjon» og «Rød komposisjon» av den norske kunstneren Gunnar S. Gundersen.

De nonfigurative bildene i sterke blå- og rødfarger er blikkfang i det forholdsvis monokrome hjemmet, men her og der hentes fargene opp igjen på møbler og interiør. Som den knalloransje Eames-stolen i gangen, det rødoransje fatet på spisebordet og den blå sofaen i stuen.

Silje Hermansen (37) er en kunstinteressert byplanlegger som gjerne lar den estetiske sansen bestemme når hun innreder funkishjemmet sitt i Bergen. I stedet for masse smånips velger hun heller med store elementer som gjør en del ut av seg. Blå- og oransjetonene hentes fra kunsten på veggen, signert Gunnar Gundersen. Foto: Irene Sandved Lunde

For Hermansen går kunst og design ofte hånd i hånd, og hun henter inspirasjon fra begge deler.

– God design inspirer meg. Det er nesten som små kunstverk i seg selv. Et møbel som både er funksjonelt og estetisk vakkert gjør i alle fall noe med humøret mitt. Jeg blir rett og slett glad av design som er gjennomtenkt, har gode former og ikke minst har det lille ekstra som gjør det spennende, sier hun.

Den arkitekttegnede eneboligen ligger nederst i en rekke rett ved et naturreservat i Bergen. Da de kjøpte huset for syv år siden var tomten klønete og skrå, men etter omfattende arbeid er den trassert på flere plan og ender i et selvstøpt svømmebasseng nederst. Foto: Irene Sandved Lunde
I den ene enden av stuen har familien laget seg en avslappende sone med bibliotek for de voksne og lekekrok bak sofaen for minstemann. Hyllene på endeveggen i stuen er plassbygget av Svein-Rune. I hyllene har Hermansen samlet familieminner i svart-hvitt, trefigurer og bøker. For å roe ned uttrykket står bøkene med ryggen innover, til Svein-Runes store fortvilelse ... Foto: Irene Sandved Lunde
Den lyseblå veggfargen så Hermansen i et italiensk interiørblad, og bare måtte ha den. Hun tok med seg bladet til en fargehandler som blandet riktig farge til henne. Veggfargen og den blå sofaen i biblioteket gjør at rommene henger fint sammen. Den oransje Eames-stolen er et bruktfunn og plakaten er en utstillingsplakat fra Poul Kjærholm. Øverst i huset troner hemsen, og glassrekkverket får den nærmest til å sveve oppunder taket. Foto: Irene Sandved Lunde

Sparer til kunst

I huset på Paradis i Bergen, som familien flyttet inn i for syv år siden, er det en god blanding av designmøbler, kunst, hjemmelagde ting og bruktgjenstander.

Hermansen handler helst brukt, og både Finn.no og loppemarkeder er hyppig frekventert.

– Designmøbler og lamper kjøper jeg gjerne på Finn og Lauritz.com, det trenger ikke å være så dyrt. Det at det er slitt gir det bare mer karakter. Det har levd en stund før det har kommet til meg! Jeg elsker at Panthella-lampene våre har gulnet litt og er originale. Det gjør dem mer spesielle enn om de kom rett fra butikken, sier hun.

Noe hun gjerne bruker mer penger på og som hun sparer til, er kunst. I tillegg til de to kunstverkene av Gunnar Gundersen, er bildeveggen i stuen noe hun er veldig glad i. For å finansiere kunsten selger hun gjerne ting på Finn.

– Jeg samlet i flere år før jeg endelig kunne lage bildeveggen. Siden kunst er så viktig for meg ser jeg for meg at jeg kommer til å kjøpe flere med årene, men jeg venter heller til jeg har råd til et jeg virkelig har lyst på enn å kjøpe noe som er masseprodusert og som man har sett tusen ganger før. Jeg er ganske kresen på hva som får komme opp på veggen og ser heller på en hvit vegg enn et kjedelig bilde.

Denne saken er en del av vår miniserie om hus med arkitektur og kunst i fokus.

Pusset opp det meste

Hermansen betegner seg selv som en estetiker, mens mannen Svein-Rune er mer praktisk anlagt.

– Mens han er mest opptatt av håndverket og de gode detaljene i gjennomføringen av prosjekter i huset, er jeg mest opptatt av det estetiske, sier Hermansen.

Hermansen hadde lyst på korkvegg på kjøkkenet og kjøpte en korkplate som de festet på veggen. Her kan de henge opp bilder, beskjeder og tegninger. Kjøkkenet er malt i matt sort, flisene over benken har hun også malt – en enkel og rimelig måte å fornye på. Foto: Irene Sandved Lunde
Hemsen var hovedgrunnen til at Silje og Svein-Rune falt for huset. Et av de siste prosjektene de har gjort i huset var å sette på glassrekkverk slik at utsikten kan nytes og lyset utnyttes til det fulle både oppe og nede. Foto: Irene Sandved Lunde

– Og selv om vi må gå en del runder før vi blir enige, møtes vi som regel på midten et sted. Heldigvis har vi ganske lik smak.

Etter at de tok over huset, har de gjort flere endringer for å sette sitt eget preg på det. Den luftige hemsen som var hovedgrunnen til at de falt for huset, har fått kosekrok og glassrekkverk. En endevegg i stuen har fått plassbygde bokhyller, og kjøkken og bad kosmetiske oppgraderinger.

– Kjøkkeninnredningen, flisene og gulvet på kjøkkenet har vi beholdt, men de er malt i nye farger. På badet nede har vi malt veggflisene med hvit våtromsmaling og byttet ut badekaret. Benken med ny servant er laget av en støpt betongplate som vi satte bein fra Ikea på, sier Hermansen.

Badet i underetasjen trengte en oppgradering og familien løste det på en rimelig måte med å male veggflisene med våtromsmaling i klassisk hvit. Den hjemmelagde innredningen gir badet et moderne preg. Foto: Irene Sandved Lunde
Legg merke til hvor fint det fungerer å blande store og små elementer sammen. Foto: Irene Sandved Lunde

«Eklektisk minimalisme»

Utendørs har ekteparet forandret en klønete og skrå tomt til et funksjonelt uteområde med flere nivåer som ender opp i et svømmebasseng nederst.

Huset ligger tett inntil et naturreservat med masse grønne trær og rikt dyreliv, et skue som nytes like godt fra hagen som fra de gigantiske stuevinduene inne. Nesten som et kunstverk i seg selv og et motiv som ikke forstyrres av overfylte vinduskarmer.

Hermansen beskriver sin egen stil som «eklektisk minimalisme». Hun liker å ha det stramt og ryddig, men samtidig ønsker hun at det skal føles varmt og ekte.

– Det som skaper et hjem for meg er de personlige tingene sammen med spennende design og gode materialer. Jeg er ikke redd for at ting skal gå i stykker og er bevisst på å ikke knytte meg for mye til tingene. Med barn i hus forandrer behovene seg konstant, og dermed endres huset og innredningen deretter, sier hun.

Til dem som sliter med å finne sin egen stil har hun dette rådet:

– Du må gjerne la deg inspirere av andre, men prøv å unngå kopiering. Alle hjem er forskjellige og trenger en unik tilnærming. Jeg synes det skinner fort gjennom om du har kopiert en stil, den blir lett litt sjelløs. Man skal føle seg stolt av hjemmet sitt og det skal føles som sitt eget. Jeg synes det er fint når man ser seg selv i hjemmet sitt.