For syv år siden tok Katja og Petter Alexander Hepsø avgjørelsen om å flytte til hans hjemfylke Østfold. Den gamle villaen i en to mål stor hage omkranset av gamle eiketrær og bergknatter – med muligheter for å bygge et atelier på tomten – var avgjørende.
Dermed var en hektisk Oslo-tilværelse byttet ut med en hverdag i landlige omgivelser på Kråkerøy i Fredrikstad.
– I Oslo var jeg en nomade som flyttet fra verksted til verksted. Som billedhugger har man enormt mye å dra på, så det var en stor jobb hver gang jeg skulle forflytte meg, forteller Petter Alexander Hepsø (44).
Paret pusset opp 1400 kvadratmeter stor villa: – Vi dro dit, gikk inn, og mistet nesten pusten
Han beskriver hvor krevende det ble å være kunstner i hovedstaden:
– Tidene forandret seg veldig i løpet av de 15 årene jeg jobbet som billedhugger i Oslo. Fra en epoke der håndverkerne eide lokalene sine selv og leide dem ut rimelig til kunstnerne, til at oppkjøpere og eiendomsutviklere overtok. Sistnevnte leide gjerne ut billig til kunstnere i starten, for å skape image og identitet rundt en ny bydel, før de økte husleien og dermed presset kunstnerne ut igjen. Jeg så på kunstnerboligene på Bøler, men der er det veldig sjelden noe ledig. Å bygge et atelier selv i hovedstaden ville koste så mye at det var helt urealistisk, sier han og utdyper:
– Atelieret på Kråkerøy kom på 1,2 millioner kroner i byggekostnader. Det er noe dyrere å bygge i Oslo enn i Fredrikstad, men det er tomteprisene som utgjør den store forskjellen.
Han antar at helheten med tomt, bolig og atelier ville kostet tre ganger så mye i hovedstaden.
– Mange kunstnere i Oslo flytter nå til Østfold-byene. Her får man mer ro, og så kan man gå ut av døren og være i friluft, sier skulptøren.
Venneparet kjøpte en nedlagt skole til 220.000 kroner: – Da jeg så loftet, bestemte jeg meg.
Barndommens landskap
For Hepsø, som er vokst opp i Sarpsborg, handler dette også om å være nær barndommens landskap.
– Vi dro til Hvaler på søndagsutflukt uansett årstid. Jeg syntes det var så vakkert og fint der. Senere, under studiene på Kunstakademiet, skulle jeg bli assistenten til billedhuggeren Hagbart Solløs som bor på Hvaler. Så jeg hadde nok dragningen ut mot dette landskapet hele tiden.
I Fredrikstad leide Hepsø først atelier på den gamle Hydrogenfabrikken, der han hadde fellesskap med andre kunstnere, arkitekter og designere. Men også der ble det mye logistikk før han kunne komme i gang med dagens arbeid. Han måtte blant annet over to broer og gjennom mye morgenrush etter levering i barnehage og skole.
– For meg som jobber kreativt, tar det lang tid å hente seg inn igjen etter slike morgener. Nå kan jeg være i gang kvart over åtte, ha tid til en ekstra kaffe og kjenne at roen senker seg før jeg setter i gang. Når jeg er i den fasen hvor det handler om å komme i en kreativ modus, krever det mye av hjernen. Da er det et must å ha den tiden, de seks blanke timene uten forstyrrelser, før barna kommer hjem, sier Hepsø.
Paret bor i et «jernhus» på Jæren: – Kontakten mellom inne og ute tilfører oss noe hver dag
Denne morgenen er det planleggingsdag på skolen. Tindra (8) og Elliot (6) henger rundt peisen inne i verkstedet, som har fått navnet Atelier Hepsø, før de går ut og klatrer i espalieret på utsiden av bygningen.
Eldstedatteren Erle (17) har minner om da faren hadde atelier sammen med mange andre:
– Det var sterk kaffelukt og mange som jobbet og sprang rundt. Her er det nok generelt mer ro å få for pappas del.
Yoga i atelieret
Også resten av familien setter pris på det nye «rommet» i hagen:
– Det hender jeg gjør yoga her, og barna synes det er et spennende sted å gjøre lekser, sier Katja Hepsø.
Selv har far i huset planer om å holde herremiddag her med selvskutte dyr, som rådyr, hjort og villsvin. Kunstneren jobber med dyreskulpturer og har selv funnet rekreasjon i et jaktlag, som han mener gir kvaliteter som nærhet til natur, matauk og hygge.
Men atelieret er ikke innredet for hverken familieliv eller selskapsliv. Her er det kun en peis, en vannkoker, en lenestol og et utvalg kunstbøker, i tillegg til verktøy og Hepsøs skulpturer.
Kunstneren jobber med både offentlige utsmykningsoppdrag og egne utstillinger. Han har nylig hatt en stor utstilling på Soli Brug, og neste år skal han ha sin fjerde separatutstilling på Galleri Haaken i Oslo.
– Det blir fort veldig flytende grenser mellom jobb og fritid for en kunstner. Her må jeg ha fokus, ikke for mange muligheter for annen adspredelse. Men jeg sitter gjerne i godstolen og leser mine favorittkunstbøker foran varmekilden.
Arkitekttegnet
Gjennom miljøet han var en del av på Hydrogenfabrikken, kom han i kontakt med arkitekt Espen Handegaard som selv jobber mye med kunstrelaterte prosjekter.
– Jeg var inspirert av Hepsø som billedkunstner og ville lage et atelier som kunne være en katalysator for kreativitet. Blant annet ved hvordan dagslyset utgjør et viktig element for oppfatningen av skulpturer. Man trenger både indirekte og direkte sollys. Det er også svært viktig å benytte materialer som tåler bruk, så man kan jobbe i vei og ikke være redd for å ødelegge noe, forteller Handegaard.
Med atelieret i hagen realiserer Hepsø en gammel drøm:
– Helt siden jeg bestemte meg for å bli kunstner, har jeg drømt om et hus med hage og atelier. Nå ser jeg ut på naturen mens jeg jobber. Ut på fjell, furu, eik og lerk, ikke sementblandere og kraner.