Et steinkast fra skitrekket ved Gullingen i Suldal ligger et lite stykke Norge. Et hyttefelt med små laftehytter fint plassert blant krokete bjørkestammer.

Synet trigger godfølelsen hos de fleste av oss. Hyttene ligger der som det ultimate bildet på den norske hyttetradisjonen. Runde tømmerstokker, sirlige utskjæringer, torvtak og småprossa vinduer.

Det skrånende terrenget gjorde det naturlig å bygge ut i lengderetningen. Utsikten mot Suldalsfjellene er storslått. Foto: Lise Bjelland

Kontrast til det gamle

Midt oppi alt det velkjente titter et høyst utradisjonelt hyttevindu ut over kanten. Det viser seg å tilhøre Jostein Kvamme, en hytteeier som bokstavelig talt tenkte ut av boksen da den gamle familiehytta skulle bygges på for noen år siden.

– Etter å ha lurt en stund på hva vi skulle gjøre med hytta, bestemte vi oss for å bygge på. Det skulle være nytt, moderne og funksjonelt og stå i kontrast til det gamle, forteller Kvamme.

Sammen med en logrende Buster tar han oss imot ved parkeringen. Snart sitter vi benket rundt bordet i et ultramoderne kjøkken med behagelig varme i det slipte betonggulvet.

Nybygget er lagt et nivå ned fra tømmerhytta og innordner seg denne. Foto: Lise Bjelland
Doble dører i glass bidrar til godt lys inn og sikt tvers gjennom hytta. Foto: Lise Bjelland
De tradisjonelle utskjæringene på tømmerhytta møter ny, stram arkitektur. Foto: Lise Bjelland

Med egne hender

La oss spole tilbake til 1984, året da den 12 år gamle Kvamme fikk seg en bratt læringskurve innen byggfaget.

Den lille familien på tre skulle bli hytteeiere i Suldal. Grunneier ønsket å bygge ut et lite felt, og familien Kvamme var en av kjøperne. Sammen med far Atle tilbrakte Kvamme et halvt år på å grave ut tomten, mure grunnmur og sette opp det ferdige byggesettet med nummererte tømmerstokker levert fra Sandvik Sag og Laft i Erfjord.

– Vi gjorde alt arbeid selv. Far var en oppfinner og altmuligmann og veldig nøye. Alt skulle gjøres skikkelig. I dag ser jeg betydningen av det. Mens andre kan slite med en grunnmur som siger, står fundamentet på denne hytta stadig like støtt.

Ned trappa trår man over på betonggulv med varmekabler. Foto: Lise Bjelland
Kjøkkenet er flyttet til den nye delen. Foto: Lise Bjelland
En lysdesigner har bidratt med lysplan og valg av lamper. Foto: Lise Bjelland

Hytta var på 38 kvadratmeter og hadde tre rom pluss hems. To små soverom og et oppholdsrom med en kjøkkenbenk og gassbluss. Akkurat passe stor for en familie på tre. Dukket det opp gjester, var det alltid plass til dem også.

– Minnene fra barndommens hytteturer er mange og gode. Jeg var ivrig på slalåm på den tiden og hadde årskort i Gullingen skitrekk. Påsken 1985 husker jeg spesielt godt. Da var fire voksne og fire barn stuet sammen på de få kvadratmeterne. Påskekrimmen på NRK det året var Malstrøm, og vi hadde en bærbar, batteridrevet svart/hvitt-TV som vi benka oss rundt. På natten lå vi ungene på hemsen og skremte hverandre, ler Kvamme.

Alle tre soverom ligger i den gamle delen, men også disse er blitt flyttet om på. Den gamle hytta på 38 kvadrat hadde to soverom og et oppholdsrom med kjøkkenbenk. Foto: Lise Bjelland
Alt av vegger, tak, dører, vinduer og stedbygde senger i den gamle hytta er malt i samme gråfarge. Foto: Lise Bjelland

Helårshytte

Med årene gikk besøksfrekvensen merkbart ned. Foreldrene var ikke lenger ungdommer, og Kvamme var travel. En beslutning tvang seg frem.

– Jeg hadde overtatt, og vi var på vei til å bli en småbarnsfamilie. En stund lurte vi på om vi skulle finne oss en ny hytte, kanskje i Sirdal. Men vi trives jo så godt her, og Suldal passer bedre for hyttebruk året rundt. Til slutt fant vi ut at vi ville prøve å gjøre noe med det som var og heller bygge ut.

Da beslutningen var tatt, var ikke Jostein sen om å ta kontakt med arkitekt Kari Halvorsen som tidligere hadde hjulpet familien med huset i Stavanger.

– Vi var opptatt av å få til en god løsning når den gamle hytta, som er tuftet på tradisjoner, skulle kombineres med noe nytt og funksjonelt. Gode løsninger og en ryddig byggeprosess sikres best gjennom bruk av arkitekt, mener Kvamme.

Sønnene Jonas og Andreas finner roen på hytta. Foto: Lise Bjelland
Det er en behagelig varme i det slipte betonggulvet. Foto: Lise Bjelland
Godstolen i karnappvinduet er favorittplassen til Jostein Kvamme. Foto: Lise Bjelland

Høyt under taket

Ofte er det vanskelig å se for seg hvordan ting vil bli i praksis, men arkitekten hadde en metode for det.

– Hun bruker «matpapir» oppå tegningene og skisserer for å beskrive de ulike sidene ved løsningen. Hun har en stram og minimalistisk stil, kombinert med god romfølelse. Vi er veldig fornøyd med det hun kom opp med, sier Kvamme.

Han fremhever hvor nedtonet og dempet det nye påbygget er blitt. I stedet for å tegne noe som lett kunne tatt luven av den gamle, foreslo arkitekten et tilbygg som lå enda et lite nivå ned i terrenget, men som samtidig hadde god høyde og romfølelse innvendig.

– Det føles nesten som å være i et kirkerom.

Kvamme kikker opp mot taket som måler 3,5 meter på det høyeste.

Det kjennes nesten som å være i et kirkerom med en takhøyde på 3,5 meter. Foto: Lise Bjelland
Stående eikepanel bidrar til å forsterke høydefølelsen. Foto: Lise Bjelland
Fra gangen og inngangspartiet i tømmerhytta går man et nivå ned til den nye delen. De gamle tømmerveggene trengte fem strøk maling før de var dekket helt. Foto: Lise Bjelland

Gamlehytta la føringen

Ifølge arkitekten var utgangspunktet bra.

– Den gamle hytta var kjempefin og lå nydelig til med utsikt over dalen, men utsikten fikk man jo ikke med seg gjennom de små vinduene. Tomten er skrånende, derfor var det en fordel å bygge ut i lengderetningen, sier Kari Halvorsen.

Det ble lagt vekt på de sosiale sonene, som stue og kjøkken. En peisvegg ble brukt som romdeler.

Peisveggen som fungerer som romdeler, stopper før den når veggen. En viktig detalj fra arkitektens side. Foto: Lise Bjelland

– Det store, lave kassevinduet som stikker litt ut, er et godt sted å nyte utsikten. Vinduet fremhever utkikksposten og gir et godt gløtt. Når man skal bygge på noe eksisterende, må man finne ut hvem som skal innordne seg, nytt eller gammelt. Her var det gamlehytta som la føringen, sier hun.

Som en lunende effekt mot det harde betonggulvet er både tak og vegger kledd med stående eikepanel i ulik bredde. Å legge panelet på denne måten skapte noen utfordringer for tømrerne, men ifølge eier løste de oppgaven med glans.

– De ulike breddene på eikepanelet skulle gå sømløst og nøyaktig fra veggene og over i taket. Et nitidig arbeid. Snekkeren estimerte to uker på jobben. Jeg tror de endte opp med å bruke fem, sier Kvamme.

Et stort kassevindu stikker ut fra veggen. Det er en god plass å sitte når vær og vind herjer. Foto: Lise Bjelland
Eikepanelet går sømløst fra vegg og over i tak. Foto: Lise Bjelland

Passe stor

Påbygget på drøye 40 kvadratmeter er viet stue og kjøkken som inkluderer en romslig spiseplass. Samtidig er også romløsningene i gamlehytta eltet og knadd om på. Rom ble flyttet, og et nytt bad kom til.

Arkitekten gjorde også hva hun kunne for å maksimere utnyttelsen og skape god plass til gang og lagring. De gamle tømmerveggene som hadde fått stå ubehandlet i 20 år, trengte fem lag med maling før de var dekket.

– Jeg er blitt veldig glad i hytta og har særlig de siste årene brukt den mye som et sted for å hente inspirasjon og klekke ut nye forretningsideer. Man føler seg tett på naturen, og utsikten mot Reinsnuten og Mosvatnet er bare fabelaktig. Godstolen i karnappvinduet er min favorittplass, spesielt når det blåser østavind som det ofte gjør her.